سد، تونل و مترو

سازه‌های زیرزمینی شامل هر سازه‌ای است که زیر سطح زمین ساخته می‌شود. سازه‌های زیرزمینی هزاران سال است که به واسطه‌ی معادن و اخیرا به واسطه حمل و نقل، ساخت مسکن و صنایع تجاری توسعه یافته است. اجزای سازه‌های زیرزمینی با توجه به برنامه‌ریزی معماری، روش‌های ساخت و ساز، المان‌های سازه‌ای و شمع‌زنی و شرایط هوایی و ضد آب بودن با استفاده از هدف سازه و خصوصیات سنگ یا زمین اطراف سازه تعیین می‌شوند. طراحی ژئوتکنیک بخش مهمی از طراحی سازه‌های زیرزمینی در تمام مراحل پروژه از زمان مطالعات مفهومی تا طراحی دقیق و نیز در طول ساخت سازه است. طراحی و ساخت سازه‌های زیرزمینی نیازمند فرایند و روش‌های متفاوتی است که متفاوت از بسیاری دیگر از پروژه‌های طراحی و ساخت و ساز است. ساخت و ساز سازه‌های زیرزمینی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته صنعتی به دلیل اقتصاد بهتر در مقایسه با سازه‌های سطحی در حال افزایش است. مکان قرارگیری سازه‌های زیرزمینی در مناطقی با شرایط نامساعد آب و هوایی مانند کاهش ناگهانی دمای هوا، بادهای موسمی، بارش‌های طولانی‌مدت و سیل یا در مناطقی با زمین‌های شیب‌دار توصیه نمی‌شود. ساخت سازه‌های زیرزمینی در صنعت استخراج معادن توسعه یافته است
سد، تونل و مترو
  • سازه‌های زیرزمینی به چندین گروه زیر تقسیم می‌شوند:
  • تونل‌های حمل و نقل و تونل‌های مهندسی هیدرولیک
  • تسهیلات مترو
  • نیروگاه‌ها مخصوصا نیروگاه‌های برق آبی
  • گاراژ و کانال‌های شهری
  • مخازن آب آشامیدنی
  • امکانات ذخیره‌سازی نفت و گاز
  • ظروف دفع زباله‌های صنعتی مضر
  • شرکت‌های صنعتی
  • موسسات پزشکی
  • و تاسیسات نظامی
چکیده خدمات
  • طراحی سازه نگهبان و سازه اصلی
  • ایستگاه های مترو و سازه های جانبی
  • طراحی تونل های حفاری شده به روش NATM , TBM