معماری یونان باستان

توسط0
1109
معماری یونان باستان

معماری، هنر طراحی و خلق ساختمان ها می باشد. معماری یونان باستان یکی از انواع پرنفوذ و خاص طراحی است. یونان باستان دارای سبک منحصر بفردی از معماری است که امروزه در ساختمان های دولتی و آثار مهم سراسر جهان کپی می شود. معماری یونانی دارای ستون های بلند، جزئیات پیچیده، تقارن، هماهنگی و تعادل شناخته شده است. نمونه های اصلی معماری یونانی که امروز زنده هستند، معابد بزرگی می باشند که برای خدایانشان ساخته شده اند.

سبک های معماری باستان

یونانیان اکثر معابد و ساختمان های دولتی را در سه سبک دوریک، آیونیک و کرنتین ساخته اند. این سبک ها در نوع ستون هایی که استفاده می کردند، منعکس شده است.

دوریک Doric: ستون های دوریک، ساده ترین و قطورترین ستون ها بودند، هیچ گونه تزئینی نداشتند و تنها یک سرستون ساده در بالا داشتند. ستون های دوریک مخروطی شکل بودند و در قسمت پایین عریض تر از قسمت بالا بودند.

آیونیک Ionic: ستون های آیونیک نسبت به دوریک، باریک تر بوده و پایه ای در پایین داشتند. سرستون در بالا با طرح پیچک مانندی در دو طرف تزئین شده بود.

کرنتین Corinthian: کرنتین در مقایسه با دو سبک دیگر، از تزئینات بیشتری برخوردار بود. سرستون با پیچک ها، برگ های گیاه آکانتوس مزین شده بودند. کرنتین بسیار مورد محبوبیت واقع شد و به شدت توسط رومیان کپی برداری شد

انواع ساختمان ها در معماری یونان باستان

علاوه بر خانه ها و بازارها، شهرهای یونان انواع مختلفی از ساختمان های خاص داشتند. بسیاری از این ساختمان ها در بسیاری از شهرهای یونان باستان یافت می شدند.

معابد Temples: معابد، رایج ترین ساختمان های عمومی در یونان باستان هستند. هدف معبد، نگهداری مجسمه مذهبی بود. اندازه معابد بستگی به اندازه مجسمه و تعداد افرادی که قصد داشتند آن را ملاقات کنند، داشت.  برخی معابد بسیار بزرگ بودند و برخی از آنها خیلی کوچک بودند. شاید یکی از مشهورترین معابد یونانی، پارتنون باشد

ایوان ها Staos: ایوان ها شبیه به معابد بودند، اما بلندتر. برخی از آنها به اندازه دو تا سه طبقه بلندتر بودند. این ساختمان ها بزرگ بودند، زیرا مکان هایی برای جمع شدن عموم بودند، مانند بازارها، ادارات عمومی و همچنین مکان هایی که مردم می توانستند قدم بزنند و یکدیگر را ببینند.

تئاترها Theatres: نمایش تئاترها بخش مهمی از زندگی یونانیان بود، بنابراین تئاترها بخش مهمی از شهرهای یونان بودند. معمولاً آنها بر روی دامنه تپه ها ساخته می شدند تا افراد بتوانند در اطراف روی سرازیری نشسته و تماشا کنند، برخی از تئاترها ظرفیت ده ها هزار نفر را داشتند.

تالار گردهمایی Assembly Hall: تالار گردهمایی شبیه به تئاتر بود، اما بسیار کوچک تر بود. این ساختمان ها برای برگزاری جلسات مهم شهر ساخته می شدند.

تالارهای ورزشی Gymnasia: باشگاه ژیمناستیک همچنان بخشی از اغلب مدارس می باشد و این ساختمان ها با یونانی ها آغاز شده است. بخش هایی از تالارهای ورزشی ژیمناستیک یونان باستان، زمین کشتی بودند که به فضای اطراف باز بودند. دیگر بخش های سالن ژیمناستیک، سالن های سخنرانی و اتاق های کوچک تر بودند که ورزشکاران و مبارزان یونانی می توانستند آموزش ببینند.

عناصر معماری یونان باستان

Column ستون: ستون، برجسته ترین عنصر معماری یونان باستان می باشد. ستون ها، نگهدارنده پشت بام بوده و احساس نظم، قدرت و تعادل را نیز به ساختمان ها می دادند.

Capital سرستون: سرستون، طراحی بالای ستون بود. برخی از آنها ساده بوده (مانند دوریک) و برخی از آنها مزین و فانتزی بودند (مانند کرنتین).

Frieze حاشیه زینتی: حاشیه های تزئینی در بالای ستون ها به کار گرفته می شدند که دارای نقش های برجسته بودند. نقش ها اغلب روایت گر یک داستان یا واقعه مهم بودند.

Pediment :Pediment، مثلث مانندی بود که در هر سوی ساختمان بین حاشیه های زینتی و پشت بام قرار داشت. همچنین، شامل مجسمه ها و نقوش زینتی بود.

Cella: اتاق داخلی معبد، cellaیا naos نامیده می شد.

Propylaea: یک دروازه فرعی. معروف ترین آنها، در ورودی آکروپلیس در یونان می باشد.

معماری یونان در غرب بسیار غنی و مهم بوده است. در حال حاضر نیز، مردم همچنان ساختمان های یونانی را کپی برداری کرده و بسیاری از افراد به بازدید بقایای هزاران ساختمان باستانی یونان که همچنان پابرجا هستند، می روند

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وبسایت:


دیدگاه شما