ساختمان سبز

توسط0
370
ساختمان سبز
ساختمان سبز چیست؟

فناوری ساختمان سبز، یک ایده جدید برای پروژه های ساختمانی است که با هدف حفظ محیط زیست، کاهش آلاینده ها و بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها مطرح شده است. هم اکنون بسیاری از کشورهای پیشرفته در جهان در حال حرکت به سمت استفاده از ساختمان های سبز هستند. ضرورت این گونه ساختمانها در دنیای امروزی به ویژه برای کلان شهرها و کشورهای پرجمعیت، به دلیل توجه به مسائل محیط زیست و انرژی، اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

اگر بخواهیم اهمیت و مزایای فناوری ساختمان سبز را آشکار سازیم باید از منظر زیست محیطی به این مسئله بپردازیم. همانطور که می دانید بحران انرژی های تجدیدناپذیر در جهان، یک چالش بسیار مهم است. در هر منطقه که پروژه های ساختمانی و عمرانی انجام می گیرند به نوعی از مصالح مختلف استفاده می کنند؛ چه بسا برای توسعه پروژه های شهری، بسیاری از مراتع و فضای سبزها نیز تخریب می شوند! به این ترتیب، اگر با این روند جلو برویم حتماً در آینده ای نه چندان دور، تمام منابع طبیعی کره زمین را از دست خواهیم داد!

مزایای ساختمان سبز
طراحی سبز از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه است

استفاده از معماری سبز تنها به سود محیط زیست است، بلکه مزایای اقتصادی بسیاری نیز برای شما در بر خواهد داشت. نمونه های بارز فواید طراحی سبز به شرح زیر می باشند:

  •  آنچه سرمایه گذاری کرده اید به سرعت به شما باز خواهد گشت. در مقایسه با سبک های قدیمی و سنتی ساخت و ساز، معماری سبز برای پروژه های موجود ۱۹/۲ درصد و برای پروژه های جدید تقریبا ۱۰ درصد بازگشت سرمایه در پی خواهد داشت.
  •  هزینه زندگی کمتر خواهد شد. طبق نظر شورای جهانی ساختمان سبز جبران شدن هزینه های اولیه ساخت و ساز باعث صرفه جویی در مصرف انرژی از ۴ تا ۱۶ دلار در هر فوت مربع و صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۲ دلار در هر فوت مربع خواهد شد.
  •  قیمت فروش این نوع ساختمان ها گران تر خواهد بود. طبق مطالعات سازمان Earth Advantage، قیمت خانه هایی که طبق اصول طراحی سبز بنا می شوند و طراحی داخلی و نمای خارجی آن ها بر مبنای صرفه جویی و بهینه سازی مصرف انرژی اجرا شده است، حداقل ۸ درصد نسبت به خانه هایی که فاقد این نوع طراحی هستند گران تر می باشد.
  •  طول عمر ساختمان افزایش می یابد. طراحی سبز بادوام تر و ماندگارتر از طرح های ساخت و ساز معمولی است. این به معنای پس انداز و صرفه جویی واقعی در هزینه و انرژی محسوب می شود.
چرا ساختمان های سبز مهم هستند؟

مزایای زیست محیطی: اتلاف آب و انرژی را کاهش می دهد. با حفاظت از منابع طبیعی، کیفیت منابعی مانند آب و هوا را بهبود می بخشد. از تنوع زیستی و اکوسیستم محافظت می کند. از منابع انرژی تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی استفاده می کند. اقداماتی را برای کاهش آلودگی و زباله و همچنین استفاده مجدد و بازیافت مواد انجام می دهد. مواد مورد استفاده غیر سمی، اخلاقی و پایدار هستند. محیط در طراحی و ساخت آن مورد توجه قرار می گیرد و سازگاری آن با محیط در حال تغییر تضمین می شود.
مزایای اقتصادی: کاهش هزینه ها و افزایش ارزش. بهره وری کاربر را افزایش می دهد. ساختمان سبز بر ایجاد ساختمان هایی تمرکز دارد که نه تنها برای محیط زیست مفید هستند، بلکه از زندگی سالم تر، شادتر و پربارتر پشتیبانی می کنند. اینها؛ این شامل صرفه جویی در هزینه در قبوض برق برای مستاجران یا خانوارها از طریق بهره وری انرژی و آب است. بازاری برای سایر محصولات و خدمات سبز ایجاد می کند. عملیات ساختمان سبز بازیافت مواد و آب را تشویق می کند و همچنین برای سرمایه گذاران املاک سودآور است.
مزایای اجتماعی: کیفیت زندگی را افزایش می دهد. در طراحی، ساخت و بهره برداری از ساختمان های سبز؛ کیفیت زندگی کاربران در نظر گرفته شده است. سلامتی و راحتی را بهبود می بخشد. بار روی سازه محلی را به حداقل می رساند.

ساختمان سبز در ایران

در اسناد تاریخی ایران معماری کهن ایران زمین، با توجه به مصادیق فراوان قابل بحث و بررسی، به خوبی به مبانی پایداری وفادار بوده است. ساختمان های کهن ایران طوری طراحی شده اند که در زمستان به خوبی و سادگی گرم می شوند و در تابستان به راحتی خنک و این ساده ترین وکاربردی ترین مفهوم معماری پایداراست. دست کم از اصول معماری ایرانی خود بسندگی و پرهیز از بیهودگی را بدون کوچکترین کم و کاستی می توان با معماری پایدار(سبز) مطابق دانست و این یعنی معماری ایران خیلی قبل تر از آنکه دنیا به فکر نگرشی نو به معماری باشد اینگونه می آفریده است.

معماری پایدار در گذشته ایران تلفیق معماری با طبیعت و گیاهان یک ایده جدید نیست، طراحی فضاهای سبز از زمان توجه انسان ها به معماری شروع شد. ساخت محل زندگی شامل استفاده از مناطقی با طراحی باغ به عنوان یک روش هنری از دیرباز مورد توجه انسان ها بوده است. به عنوان مثال ساخت دیوارهای شیب دار در حدود ۹۱۶۶ سال قبل از میالد که با درختان و بوته های گل پوشیده شده بودند.

باغ های معلق بابل که شامل ستون های باغ مانند و کلبه های پوشیده شده از درخت بودند و…، همه و همه نشان از توجه عمیق انسان دیروز به معماری سبز دارد. اما رشد این پدیده به صورت علمی نخستین بار با ساخت سقف های سبز در قرن نوزدهم در کانادا و ایالت متحده رو به گسترش گذاشت.  معماران مدرن گرا همچون لکوربوزیه، فرانک لوید رایت و روبرتو بورلی ماکس که از صاحبان اصلی ایده معماری سبز به شمار می روند، به ارتقاء مزایای باغ های سقفی پرداختند و دست به ساخت سقف های مدرن سبزی همچون رک ملز معروف در نیویورک و دری و تام در باغ لندن زدند.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وبسایت:


دیدگاه شما