مهاربند های واگرا EBF

توسط0
3169
مهاربند های واگرا EBF

علت نامگذاری آن ها به این علت است که محور اعضای قطری آن‌ها از لحاظ هندسی برون مرکزی محوری دارد و در یک نقطه روی تیر قطع نمی‌شوند.

بر طبق مبحث دهم مقررات ملی ساختمان قاب های مهاربندی شده واگرا قاب هایی هستند که در آنها، مهاربندها در هر دهانه، با فاصله کمی از یکدیگر روی محور طولی تیر و یا با فاصله کمی از گره اتصال تیر به ستون، به تیر متصل می شوند.

نواع مهاربند واگرا از نظر هندسی:

مهاربند واگرا با یک عضو قطری و یک تیر پیوند (شماره ۱)

مهاربند واگرا با دو عضو قطری و دو تیر پیوند (شماره ۲)

مهاربند واگرا با دو عضو قطری و یک تیر پیوند (شماره ۳)

مهاربند واگرا با یک عضو قطری و دو تیر پیوند (شماره ۴)

 انواع مهاربند واگرا از لحاظ عملکرد :

طبق بند ۱۰-۳-۱-۲ قسمت پ مبحث دهم مقررات ملی ساختمان مهاربندهای واگرا را در دو گروه مهاربندی واگرای ویژه و مهاربندی واگرای معمولی قرار می‌دهد.

انواع مهاربند واگرا از نظر طراحی :

سیستم های مهاربندی به‌ صورت قطری و شورن هفتی یا هشتی شکل طراحی و اجرا می شوند.

اجزای تشکیل دهنده بادبند های واگرا:

  1. اعضای قطری مهاربند
  2. تیر پیوند
  3. تیر خارج از ناحیه پیوند
  4. ستون

۱- اعضای قطری مهاربند:

طراحی عضو قطری در واگرا مشابه سیستم همگرا می باشد اما طبق آیین نامه هر بادبند باید دارای مقاومت فشاری ۱٫۵ برابر نیروی محوری نظیر مقاومت خمشی قطعه رابط باشد.همچنین باید توجه داشت که در این سیستم به دلیل آنکه معمولاً زاویه بادبندها با افق نسبت به سیستم مهاربند همگرا بیشتر می باشد ، نسبت به سیستم همگرا  نیروی محوری بیشتری در بادبندها ایجاد می شود.

۲- تیر پیوند:

به ناحیه‌ی بین نقاط تلاقی محورهای دو عضو قطری مهاربند روی تیر و یا حد فاصل نقطه تلاقی عضو قطری مهاربند تا گره اتصال تیر به ستون را تیر پیوند گویند که تیر پیوند در تصاویر زیر با e مشخص شده است.

۳- ناحیه خارج از تیر پیونـد:

به قسمت یا قسمت هایی از تیر کــه جــزء تیــر پیونــد نیســت، اطلاق می شود.

سختی سیستم مهاربندی واگرا :

قاب‌های خمشی سختی به نسبت کم و شکل‌ پذیری بالایی دارند اما قاب‌های مهاربندی‌ همگرا دارای سختی بالا و شکل‌پذیری کمتری هستند اما قاب مهاربندی واگرا از نظر سختی و شکل پذیری حالت بین این دو سیستم بوده و هر دو ویژگی را به طور همزمان و در حد مناسب برخوردار هست که با توجه به دارا بودن سختی مناسب در برابر بارهای جانبی باعث کاهش تغییر شکل‌ها در سازه شده و همچنین در برابر بارهای جانبی شدید مانند زمین‌ لرزه‌ های قوی، از قابلیت جذب انرژی و شکل‌ پذیری مطلوبی برخوردار هستند.

اما در مقایسه سختی سیستم قاب مهاربندی همگرا و واگرا می توان اینگونه بیان کرد که سختی سیستم تیر مهاربندی واگرا از سختی سیستم مهاربندی همگرا کمتر است.

مقایسه سختی سیستم مهاربندی واگرا با طول تیر پیوند بلند و کوتاه :

مهاربند واگرا با طول تیر پیوند کوتاه عملکرد بهتری نسبت به تیر پیوند با طول تیر پیوند بلندتر دارد زیرا در طول تیر پیوند بلند زاویه مهاربندها و ستون های کناری آن ها کوچک شده و مهاربندها مانند یک ستون ثانویه عمل کرده و باعث کم شدن سختی جانبی سازه می شود.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وبسایت:


دیدگاه شما