24 سبک مهم دکوراسیون داخلی (بخش دوم)

توسط0
2530
24 سبک مهم دکوراسیون داخلی (بخش دوم)

۱۳_ سبک دکوراسیون داخلی یونان باستان

دوره های مختلف آن عبارتند از: دوره هندسی، کهن یونان، کلاسیک، هلنی

شیوه های معماری یونانی به سه دسته تقسیم می شود:

۱- دوریسی
۲- ایونی
۳- کرنتی

قراردادن فرم سنتوری بر بالای ساختمان، استفاده از معماری هندسی بر پایه تناسب از ویژگی های این سبک است. مصالح عمده، آهک، و مرمر سفید. اختراع دولت شهر گام مهمی بود در زندگی شهری. سبک دکوراسیون داخلی رومی و یونانی بر تقارن و تعادل تأکید دارد. معروف ترین نقش در نقوش یونانی، زنجیره یونانی است. رنگ برتر سفید و آبی است. از خصوصیات سبک مدرن یونانی استفاده زیاد از نور طبیعی است.

۱۴_ سبک دکوراسیون داخلی روکوکو​

مشخصه‌های سبک روکوکو:
 

رنگ‌های ملایم ترکیب شده با درخشش طلایی: صورتی روشن، کرم، آبی روشن، سایه‌های روشن بنفش، سبز، زرد، رنگ هلو، رنگ مروارید، رنگ‌های کرمی و غیره.

اقلام لوکس: چوب طبیعی، مصنوعات زیبا (پارچه ابریشمی، نخ ابریشم، اطلسی و مخملی)، شیشه و کریستال، عناصر فلزی کوره‌ای (برنز، برنج، مس و غیره) و زراندودکاری طبیعی و مصنوعی.

اتاق های راحت و زیبا.

عناصر دکوری فراوان، آینه‌ها و نقاشی‌ها، پیکرها و جعبه‌ها، ساعت آنتیک و شمعدان‌های شکیل.

عناصری به سبک چینی: پرده‌ها، پنکه‌ها و فرشینه‌های شیک چینی.

اشیاء اسطوره‌ای: تصاویر فرشته‌ها، اسطوره‌ها و خدایان رومی برای تزیین داخلی.

اساس این سبک شامل خطوط ملایم و نامتعارف و اشکال گرد و دکوری است. این سبک به سبب ریشه تاریخی خود بیانگر خلوتگاهی زنانه،  نفیس، رمزآلود و رمانتیک است.

۱۵_ سبک دکوراسیون داخلی ویکتوریایی

در میان سبک‌های هنری و مدل‌های مختلف دکوراسیون داخلی، یک نام وجود دارد که به محض شنیدن آن تجمل و شکوه در ذهن افراد تداعی می‌شود: سبک ویکتوریایی یا ویکتورین. دکوراسیون ویکتوریایی که در سال‌های ۱۸۲۰ تا ۱۹۰۰ در انگلستان و آمریکا به شدت رواج داشت، هنوز هم در جهان طرفداران خاص خود را دارد و برخی افراد هزینه‌های هنگفتی را صرف دکور کردن خانه خود به سبک ویکتورین می‌کنند.

برخی معتقدند که این سبک از قصرها و خانه‌های خانواده سلطنتی و اشرافی انگلستان به میان مردم نفوذ پیدا کرده است و برخی دیگر آن را بازتابی از زیبایی‌شناسی جامعه و تجمل در آن دوران می‌دانند. در هر صورت این سبک که از انگلستان آغاز شده بود به وسیله بازرگانان به نواحی دیگر جهان برده شد و مکتب هنر ویکتوریایی را پدید آورد. سبک معماری اشرافی و دکوراسیون ویکتوریایی ویژگی‌های متعددی از جمله تجمل دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

در این طرح دیوار به دو قسمت تقسیم می شود. که هر قسمت با کاغذ دیواری یا رنگ تیره جدا می شود.
مهمترین موضوع در این سبک دکوراسیون داخلی هماهنگی و تعادل است. استفاده از شمعدان های بزرگ و چلچراغ های بزرگ شیشه های منقوش از نشانه های این سبک است.

در دکوراسیون ویکتوریایی طیف رنگ‌ها همان شکوه و وقاری را تداعی می‌کنند که بقیه عناصر نشان‌دهنده آن هستند.

در سبک ویکتوریایی شاهد پرده‌های ضخیم با رنگ‌های تیره هستیم که از نفوذ آفتاب به درون خانه جلوگیری می‌کنند. پرده‌های مخمل قرمز یا سبز در این سبک رواج بسیاری دارند.

سبک ویکتوریایی یک سبک بسیار گران‌قیمت محسوب می‌شود و وسایل رایج در آن از بهترین کیفیت تهیه می‌شوند. فرش‌های دستباف شرقی، مبلمان چوب با روکش‌های نفیس و بهترین نوع کریستال‌ها و مجسمه‌ها، از ویژگی‌های این سبک اشرافی هستند.

۱۶_ سبک دکوراسیون داخلی انگلیسی

نقش معماری در طراحی دکوراسیون

نگاه ویژه به نوع معماری خانه موجب خواهد شد تا خانه ی مورد نظر بدون توجه به چیدمان و دکوراسیون زیبا و دلنشین باشد.معماری خانه اگر به صورت اصولی انجام شود ، پاسخگوی نیازهای افراد خانه خواهد بود.طراحان به سبک انگلیسی معماری را جدی تلقی میکنند و نگاه ویژه ای به آن دارند.این پنجره و فضاسازی اطراف در ویلا  به تنهایی و با وجود طراحی ساده فضای نشیمن با کشوهای متعدد و گوشه‌های ظریف و تزیینی قاب دیوار، زیبا و دنج است، هرچند اضافه شدن پرده و تشکچه‌ و کوسن‌های گل داری به سبک طرح‌های قدیمی، زیبایی این کنح دنج را تکمیل کرده است.

طرح های گل دار کاملا انگلیسی

پارچه های گل دار با رنگ های شاد و مفرح را میتوان شناسنامه ای برای سبک طراحی انگلیسی دانست چرا که در همه جای دنیا این طرح را با نام طرح های انگلیسی یاد میکنند.پارچه هایی که دارای کیفیت و دوام بسیار بالایی هستند و بیشتر برای کالای خواب و روتختی مورد استفاده قرار میگیرند. یکی دیگر از ویژگی‌های خانه‌های انگلیسی، دیوارکوب‌های چوبی و رنگ کردن چوب‌های پولیش نشده است که دیوارهای این اتاق هر دوی این موارد را با هم دارد.

همه چیز در کنار هم

در دکوراسیون به سبک انگلیسی طراح تمامی المان ها ابزارهای خود را در حین تفاوت های بسیار در کنار هم میچیند و نه تنها شلختگی خاصی در فضا ایجاد نمیشود بلکه محیطی شاد و مفرح و پر از رنگ در محیط ایجاد میشود.انگلیسی ها در کنار هم بودن تمامی المان های دکوراسیون داخلی خود را طوری میچینند که در عین تفوت از هارمونی خوبی برخوردار هستند. قطعات و وسایل مختلف با سبک‌ها و رنگ‌ها و مدل‌های گوناگون و متنوع که شاید به ظاهر با هم تفاوت زیادی دارند اما در کنار یکدیگر فضایی شاد و دوست داشتنی ایجاد می‌کنند.

رومبلی، رومیزی و رویه‌های دیگر

در سبک انگلیسی روانداز های مبل و میز برای تمیز ماندن یا محافظت از میز یا مبل مورد نظر مورد استفاده قرار نمیگیرند.این رویه ها را میتوان بخش قابل توجهی از دکوراسیون به سبک انگلیسی دانست.این ایده برای یکپارچه کردن فضاهایی که مبلمان رنگارنگ دارند نیز بسیار مناسب است. کافی است هر زمان که از شلوغی رنگ‌ها و طرح‌های مبلمان و وسایل منزل خسته شدید، روکش آنها را بکشید تا فضایی یکپارچه و ساده‌تر داشته باشید.

۱۷_ سبک دکوراسیون داخلی آرت نوو

جنبش آرت نوو با وجود عمر کوتاهش، امروزه همچنان بر طراحی تأثیرگذار است. از اواخر قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم، هنرمندان و طراحان، این سبک معماری، هنرهای تزیینی و مد را که ترکیبی از اشکال زنانه بود، اشاعه دادند. هدف این جنبش این بود که کاملا اصیل باشد و هیچ چیزی از گذشته را تقلید نکند.

با وجودی که سبک آرت نوو در آغاز تحسین شد، اما شهرتش خیلی زود رو به کاهش گذاشت. منتقدان این سبک را به خاطر داشتن جزییات بیش از حد، گران بودن و اسراف گرایانه بودنش متهم کردند.

با وجود این، زیبایی آرت نوو غیر قابل انکار است و امروزه هنوز هم مورد تحسین می باشد.

این سبک احیا گر سبک تزئینی درماتیک باروک و هدف آن نمایش ارزش های تزئینی خطوط منحنی است. استفاده زیاد از انواع کف پوش های چوبی از خصوصیات این سبک دکوراسیون داخلی است. نقاشی روی شیشه از این سبک ابداع شد.

هنرمندان، طراحان و صنعت گران آرت نوو تأثیرات سنتی را نپذیرفتند و طراحی های خود را به سمت سبکی مدرن تر و اصیل کشاندند. در خانه ای به سبک آرت نوو، کنده کاری های پیچیده از عصر ویکتوریایی با خطوط موج دار و موتیف های الهام گرفته از طبیعت، ظاهری منحنی تر پیدا کردند.

کاشی های سبک آرت نوو با خانه های مدرن و سنتی به خوبی ست می شوند. فکر نکنید که باید کل دیوار را با کاشی بپوشانید – مقادیر کم وقتی هوشمندانه استفاده شوند می توانند تأثیر فوق العاده ای داشته باشند.

۱۸_ سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو

۱. اشکال هندسی در سبک دکوراسیون آرت دکو

در سبک دکوراسیون آرت دکو، اشکال هندسی هستند که توجه ساکنین را به خود جلب می کنند. بنابراین الگو و نقش هایی که شامل شکل ها و خطوطی مانند مثلث، ذوزنقه، خطوط زیگزاگ و دندانه دار هستند را برای طرح پارچه ها، دیوارها و کف خانه در نظر بگیرید. همچنین این نکته را فراموش نکنید که برای ایجاد بیشترین تاثیر در خانه، از یک شکل هندسی خاص در اندازه بزرگ استفاده کنید، سپس دیگر اشکال هندسی را در اندازه های کوچک تر، به عنوان شکل مکمل در کنار آن به کار ببرید.

۲. رنگ های خنثی و جسورانه در سبک دکوراسیون آرت دکو

برای اینکه بتوانید سبک دکوراسیون آرت دکو را در خانه های مدرن و امروزی اجرا کنید، از رنگ های خنثی مانند بژ، قهوه ای مایل به زرد، خاکستری، سیاه، سفید و نقره ای به عنوان رنگ غالب استفاده کنید. سپس در کنار این رنگ های خنثی، از رنگ های جسورانه ای مانند قرمز، بنفش، نارنجی، آبی، سبز، زرد و طلائی به عنوان رنگ وسایل و دکوریجات استفاده کنید. همچنین در این سبک می توان از ترکیب رنگ های متضاد مانند سفید و سیاه در قسمتی از خانه نیز استفاده کرد.

البته ناگفته نماند روش بالا که برای انتخاب رنگ در سبک آرت دکو گفته شد، مناسب برای خانه های امروزی است و روش دیگر کم کاربردتری نیز وجود دارد که در آن از پالت رنگی شامل سه یا چهار رنگ قرمز، آبی، سبز و زرد برای دیزاین خانه به این سبک استفاده می کند. 

۳. پوشش و سطوح برق دار و درخشنده در سبک دکوراسیون آرت دکو

همان طور که قبلا اشاره کرده ایم، سبک دکوراسیون آرت دکو برای ایجاد فضایی لوکس و درخشان، از سطوح و پوشش های براق فلزی در مبلمان و دکوریجات خانه استفاده می کند. بد نیست بدانید که اغلب این پوشش ها و سطوح از جنس برنج، کروم و دیگر فلزات براق می باشند.

۱۹_ سبک دکوراسیون داخلی فرانسوی

خصوصیات اساسی سبک فرانسوی:

یکی از ویژگی های اصلی سبک فرانسوی هزینه بالای داخلی است، از مبلمان تا عناصر تزئینی کوچک.

تعداد زیادی پارچه وجود دارند:پارچه های مخملی و بروکاد در ترکیب با روشنایی و شفافیت شیفون و اورگانزا.

ویژگی های این سبک همه نوعی از گچبری، حاشیه های تزئینی و گل و بوته هستند.

بخش جدایی ناپذیر برای طراحی داخلی آینه ها و نقاشی ها در قاب های حک شده با طلا یا نقره ای و برنز است.

پرسلن و کریستال اغلب به عنوان لوازم جانبی استفاده می شود.

سبک فرانسوی داخلی از امکانات نورپردازی متنوعی مانند آویزهای ساخته شده با شمعدان و چراغهای طبقه با سایه های اصلی پارچه و آویز کریستال استقبال می کند.

مهم است که اتاق به اندازه کافی بزرگ باشد با سقف های بلند و یک پنجره بزرگ، که مقدار کافی نور روز را فراهم می کند.

مبلمان باید ویژه باشد شامل صندلی های چوبی و فلزی با پایه و پشتی های منحصربه فرد، میزهایی با پایه های نازک گرد، صندلی و مبل ها با اشکال فوق العاده به همراه عناصر دکور فلزی و اثاثه یا لوازم داخلی با زیور آلاتی از پارچه های گران قیمت لازم نیست تمام قطعات مبلمان را با یک رنگ انتخاب کنید.

نکته اصلی این است که آنها با یکدیگر هماهنگ باشند همچنین اتصال اشیاء از سبک های مختلف و دوره ها استقبال می شود، در اینجا آنها قادر خواهند بود با یکدیگر هماهنگ شوند و یک فضای ویژه را ایجاد کنند.

۲۰_ سبک دکوراسیون داخلی سوئدی

کشور سوئد زمستان های بسیار طولانی با هوای سرد و روزهای کوتاه دارد. در فصل زمستان خورشید زود غروب میکند و کمبود نور طبیعی یکی از عوامل خسته کننده در این فصل است که طراحان و معماران را بر آن داشته تا به نحوی دست به طراحی داخلی منازل بزنند که حتی الامکان نور کافی را برای فضای خانه تامین کنند. دکوراسیون به سبک سوئدی انعکاس دهنده ی نور طبیعی ست. رنگ های روشن و کم رنگی که در طیف رنگ های آبی, خاکستری, کرم و سفید میباشند عاملی موثر برای ایجاد فضایی روشن در طراحی داخلی به سبک سوئدی ست.

دلیل استفاده از رنگ های روشن خصوصا رنگ سفید به عنوان رنگ غالب دکوراسیون داخلی, نورپردازی با نور طبیعی ست. در کنار رنگ های روشن استفاده از رنگ های گرم و شاداب مانند قرمز یا نارنجی باعث زیباتر شدن دکوراسیون داخلی میشود. بارزترین ویژگی دکوراسیون داخلی به سبک سوئدی استفاده از رنگ های روشن و خنثی است. از جمله مکان هایی که با رنگ خنثی رنگ آمیزی میشوند میتوان به سقف, کف و دیوارها اشاره نود. علت استفاده از رنگ خنثی در این مکان ها بازتاب نور طبیعی و ایجاد یک نورپردازی ایده آل است. برخلاف رنگ های روشنی که برای مکان های نام برده شده مورد استفاده قرار میگیرند بهتر است در چیدمان مبلمان و سایر وسایل از رنگ های شاداب و سرزنده استفاده نمود.

برای طراحی به سبک سوئدی برای پوشش کف خانه میتوان از کفپوش لمینت با رنگ روشن استفاده نمود. کفپوش های لمینت بسیار مقاوم بوده و قابل شستشو میباشند. این کفپوش ها هماهنگی زیادی به سبک سوئدی دارند و زیبایی بی نظیری به مکان مورد نظر میدهند. برای پوشش دیوارها نیز میتوان از نقاشی یا چوب طبیعی با زمینه روشن استفاده نمود. انتخاب مبلمان, قفسه کتاب, فرش و … نیز باید بر اساس رنگ های روشن صورت گیرد. استفاده از رنگ قرمز در قالب وسایلی مانند کوسن, گلدان, آباژور, رومیزی و … میتواند گرمابخش محیط باشد و به فضای مورد نظر روح و جان ببخشد و آن را از یکنواختی خارج کند. به کار بردن رنگ های دیگر مانند رنگ سبز و آبی نیز در دکوراسیون سوئدی نمایی زیبا ایجاد میکند.

۲۱_ سبک دکوراسیون داخلی باروک

چیدمان و آرایش دکوراسیون داخلی تأثیر مستقیمی بر زیبایی و آرامش فضای ساختمان خواهد داشت. امروزه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی به شیوه‌های مختلفی صورت می‌پذیرد که اکثر آن‌ها از سبک‌های هنری سده‌های گذشته نشأت می‌گیرند. یکی از سبک‌های پرطرفداری که در معماری، طراحی و چیدمان داخلی مورداستفاده قرار می‌گیرد سبک ایتالیایی باروک است که معمولاً در چیدمان فضاهای بزرگ به‌کاربرده می‌شود و بیش از هر چیز تجمل‌گرایی و ثروت را به تصویر می‌کشد.

از خصوصیات بارز این سبک استفاده از رنگ‌های غنی مانند طلایی، قالیچه‌های نفیس، مبلمان و لوسترهای لوکس، پرده‌های فاخر و سنگین و آینه‌های مجلل است که فضایی باشکوه و رؤیایی را خلق می‌کند.

خصوصیات دکوراسیون داخلی به سبک باروک

– استفاده از رنگ‌های درخشان طلایی، قرمز تیره، سبز و همچنین طرح‌های طلاکوب در آینه‌ها، قاب‌ها، سفالینه‌ها، مجسمه‌ها.

– مبلمان دارای پارچه‌های نفیس و طرح‌های پیچیده بر روی پایه‌ها.

– استفاده از مصالحی مانند سرامیک‌های باکیفیت و چوب در طراحی کف ساختمان.

– قالیچه‌ها و فرش‌های دستبافت و نفیس برای اتاق‌ها.

– نصب دستگیره‌های چوبی، لوسترهای کریستال و آینه‌های بزرگ.

– استفاده از پرده‌هایی با پارچه‌های گل‌دار و گلدوزی شده.

۲۲_ سبک دکوراسیون داخلی گوتیک

معماری گوتیک، یکی از سبک‌ها و دوره‌های تاریخی معماری است. این سبک دکوراسیون داخلی، سبکی مذهبی بوده که همواره، در خدمت کلیسا بوده است.

آغاز پیدایش هیچ یک از شیوه‌های معماری را به دقت شیوه گوتیک، نمی‌توان تعیین کرد. هنر معماری گوتیک در میان سال های ۱۱۳۷ و ۱۱۴۴ (میلادی) در جریان بازسازی کلیسای سنت دنیس فرانسه پا به عرصه وجود گذاشت و تا اواسط قرن شانزدهم میلادی در اروپا معمول بود. هنر گوتیک در میان دو دوره رمانسک و رنسانس واقع شده است و تا قبل از دوره مدرن گوتیک به عنوان یک صفت منفی به کار می رفت فیلاریته از آن به عنوان هنر فلاکت زده یاد می کند. سبک معماری جورجیا الهام گرفته از این سبک در سال های ۱۷۲۰ تا ۱۸۴۰ در کشورهای انگلیسی زبان شهرت یافت.

دوره گوتیک در فرهنگ جهان دوران استیلای مذهب، و بالاخص کلیسا، بر جوامع بوده. نوع ارتباطات در آن دوران به صورت عمودی تعریف می شده است. بدین معنا که تمام ابعاد و جنبه های زندگی در جهت خداوند و برای خداوند تعریف می شده. این الگو در معماری آن دوران خود را به صورت فلش های رو به بالا (به سمت خداوند) نشان داده است. دوره گوتیک با ظهور اومانیسم پایان یافت. البته عده‌ای دوره رنسانس را دشمن گوتیک می دانند .

یکی از ویژگی های معماری گوتیک، قوس نوک تیز است. طاق از این نوع قبل از اینکه آنها در معماری قرون وسطی به کار گرفته شوند، در شرق نزدیک در پیش از اسلام و نیز معماری اسلامی استفاده می شد. و در نتیجه تصور این است که معماری شرق نزدیک و خاورمیانه الهام بخش برای استفاده از آنها در فرانسه، به عنوان مثال در کلیسای جامع Autun است، در غیر این صورت به سبک رومی هست.

با این حال، بر خلاف نظریه اشاعه، به نظر می‌رسد که به طور همزمان تکامل ساختاری در قوس نوک تیز وجود داشت، که به منظور خرک زدن فاصله های طرح نامنظم، و یا رساندن ارتفاع خرک های عرضی به خرک های مورب بود. این دومی در کلیسای جامع دورهام در راهروی شبستان در ۱۰۹۳ اتفاق می افتد. قوس های نوک تیز به طور گسترده در تزئین گذرگاه طاقدار کور رومی نیز رخ می دهد، که در آن قوس های نیم دایره با یک الگوی تزئینی ساده همدیگر را می پوشانند، و نوک های تیز به صورت تصادفی در طراحی پیش می آیند. طراحی داخلی به سبک گوتیک همیشه با رنگ های تیره برای دیوارها، سقف و کف زمین مشخص می شود. در کل برای اینکه این سبک را در طراحی داخلی منزل خود پیاده کنید به یک فضای باز و بزرگ احتیاج دارید، زیرا وجود این سبک به خاطر ترکیب رنگ های موجود در آن موجب گرفتگی و دلگیر شدن فضاهای کوچک می شود. و این باعث ناراحتی اعضای خانواده و همچنین مهمانان خواهد شد. سبک گوتیک یک جذبه و شهرت عرفانی خاصی را به طراحی داخلی منزل وارد می کند و طوری است که موجب می شود فضای داخلی بسیار لوکس به چشم آید.

۲۳_ سبک دکوراسیون داخلی مونوکروماتیک

سبک مونوکروماتیک از کنار هم قرار دادن اشیا هم رنگ در دکوراسیون داخلی به تعادل می رسد، سبک مونوکروماتیک اشیا هم رنگ را از کم رنگ تا پر رنگ با هم ترکیب می کند تا جلوه خاص و منحصر به فردی به فضا داخلی داده شود. این سبک برای دکوراتور های تازه کار بسیار مناسب است.

ایده اصلی این سبک استفاده از تک رنگ در دکوراسیون داخلی است. ترکیبی از رنگ های روشن تا تیره از یک نوع رنگ باعث می شود دکوراسیون خاصی به وجود آید. انتخاب رنگ بسته به سلیقه مالک است. روحیات هر فردی خاص است. ممکن است فردی از رنگ های شاد و پر انرژی لذت ببرد و یا شخصی از رنگ های آرامش بخش و ملایم استفاده کند.

این سبک از دکوراسیون داخلی بسیار مناسب برای دکوراتورهای مبتدی است. زیرا اولا نیاز به بررسی ترکیب رنگ در دکوراسیون ندارد. دوم اینکه به راحتی می توان وسایل را برای چیدمان آماده کرد. انتخاب وسایل با هر سبکی به دلیل وجود یک رنگ به راحتی با دکوراسیون مورد نظر هماهنگ می شود.

ممکن است به نظر آید که باید تنها از یک رنگ در این سبک دکوراسیون استفاده شود. این موضوع تا حدودی صحیح است. ولی باید به این نکته توجه کرد که استفاده از رنگ های خنثی، خصوصا رنگ سفید، نه تنها مشکلی ایجاد نمی کند؛ بلکه از یکنواختی محیط نیز جلوگیری می نماید.

۲۴_ سبک دکوراسیون داخلی اوریگامی

در یک تعریف ساده می توان گفت «اوریگامی روش ارائه ی اشکال است که عمدتاً با خم کردن ماده ی مورد استفاده (کاغذ) حاصل می شود».اصل لغت «اوریگامی» در زبان ژاپنی از«اورو» به معنی خم کردن و«گامی» به معنی کاغذ گرفته شده است.اما خم کردن کاغذ، اسامی دیگری نیز در زبان ژاپنی داشته است،که به تدریج به نفع اوریگامی از دور خارج شده اند.

برای مطالعه بخش اول مقاله کلیک نمایید

54321
(0 votes. Average 0 of 5)
نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام شما:*

وبسایت:


دیدگاه شما